1

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی نشست اسلام‌آباد ضمن مخالفت با تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها آن را مغایر با اصول بین المللی دانستند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه پاکستان در پایان بیست و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد بیانیه مشترکی را که به امضای تک تک روسای هیات‌های شرکت کننده رسیده است، منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اقدامات جانبدارانه، تحریم‌های یکجانبه و محدودیت‌های تجاری که سیستم تجاری چندجانبه را تضعیف و توسعه پایدار جهانی را مختل می‌کند، مخالفند.

در ادامه بیانیه مشترک نشست اسلام‌آباد افزوده شده است: روسای هیات‌ها تاکید کردند که اعمال یکجانبه تحریم‌ها با اصول حقوق بین‌الملل ناسازگار بوده و بر کشورهای ثالث و روابط اقتصادی بین‌المللی تاثیر منفی دارد.

روسای هیات‌های شریک در اجلاس شانگهای تأکید کردند که کشورهای عضو در نظر دارند همکاری‌ها را در حوزه‌های سیاسی و امنیتی، تجاری، اقتصادی، مالی، سرمایه‌گذاری، روابط فرهنگی و بشردوستانه به منظور ایجاد یک کره زمین صلح‌آمیز، امن، مرفه و از نظر زیست‌ محیطی پاک توسعه دهند.

یکصدایی اعضای شانگهای در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه

آنان ادامه تلاش های مشترک برای مقابله با اقدامات جانبدارانه تجاری مغایر با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی و همچنین ادامه کار برای تقویت سازمان تجارت جهانی مبتنی بر قوانین، بدون تبعیض، باز، عادلانه، فراگیر و شفاف را مهم برشمردند.

رهبران سازمان شانگهای با تأکید مجدد بر تمایل خود برای تضمین توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در منطقه سازمان همکاری شانگهای، اهمیت اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال ۲۰۳۰ و برنامه تجارت و همکاری‌های اقتصادی چندجانبه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را یادآور شدند.

آنها بر لزوم تلاش‌های هماهنگ از طریق مکانیسم‌های همکاری مربوطه به منظور اجرای برنامه های اقدام مربوطه تاکید کردند.

روسای هیأت‌ها از ایجاد انجمن سرمایه‌گذاران سازمان همکاری شانگهای استقبال کردند و به نهادهای مجاز کشورهای عضو دستور دادند تا اقداماتی را برای اجرایی شدن این مکانیسم همکاری، انجام دهند.

یکصدایی اعضای شانگهای در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه

براساس این گزارش، سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس هیات ایرانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در پاکستان با تاکید بر عزم دولت چهاردهم برای همگرایی منطقه‌ای به ویژه با اعضای این سازمان تاکید کرد: تهران خواهان جدیت سازمان همکاری شانگهای علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی، تروریسم اقتصادی آمریکا و گام‌های عملی برای مقابله با اقدامات محدود کننده تجارت چندجانبه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ALIR12 IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    خوب بعدنتیجه!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس